Adelson älskade luftfarten och hans jetplan förde kunder långt ifrån

Inom Gaming älskade Adelson luftfart, och hans jetplan förde kunder långt ifrån
Sands Aviation-flottan har 19 jetplan i olika storlekar, alla uppfyllda av VIP-standarder.
Under ett av mina första möten med Sheldon Adelson fångade något mig: ett par glänsande flygplanmodeller som visas i hans kontorsrum på The Venetian.
Den ena var en modell av en Boeing 747SP och den andra en Airbus A340-500. Båda hade de särskiljande färgerna på Sands Aviation: den mörkblå undersidan av flygkroppen och efterföljande guld, mörkblå och ljusblå ränder, de blå tonerna bakom den vertikala stabilisatorn.
Adelson, styrelseordförande och VD för Las Vegas Sands Corp, kunde säga att jag blev fascinerad av modellerna och med en gnista i ögat inledde han en konversation mellan två flyggeeksar.
Han berättade för mig hur trevligt hans senaste tillskott var, med detaljer om interiören och utbudet av Airbus. Han sa en av dagarna att jag måste se det.
”Det är en skönhet,” sa han med ett leende.
Det var en sida av Adelson som de flesta inte får se, men det var tydligt att det fanns en speciell plats i hans hjärta för hans flotta med 19 företagsflygplan.
Adelson dog måndag av komplikationer relaterade till behandling för icke-Hodgkin-lymfom.
Mycket har skrivits om Adelsons visionära beslut att köpa det legendariska Sands hotellkasinot på Las Vegas Strip, bygga Sands Expo och Convention Center intill fastigheten och sedan implodera hotellet för att ge plats för The Venetian. Den integrerade utväg tillät tusentals gäster att samlas för affärsevenemang under dagen och njuta av Las Vegas sevärdheter, ljud och smaker när mötena gjordes. Konventioner blev centrala för Las Vegas affärsmodell.
'En stor hit'
Mindre är känt om Adelsons innovation inom användningen av privata jets, som han använde för att transportera företagets bästa kunder till Macao, Singapore och Las Vegas.
”Det var allt Sheldons idé, för han sa att förmågan att föra några av de större kunderna direkt i en miljö där de är bekväma och avslappnade kommer att bli viktig”, säger Paul Gillcrist, företagets vice vd för luftfart. ”Och som nästan alla saker som han gjorde var det definitivt ur lådan. Ingen annan har verkligen efterliknat det på något sätt. Men han hade rätt. Det var en stor hit. Om du kunde dra dessa människor in i din anläggning kontra att de skulle gå till någon annan är det uppenbarligen en stor vinst, och han såg det tidigt. ”
Adelson hade ”en passion för flygplan, precis som han hade en passion för många saker”, sa han.
”Han gillade flygplan väldigt mycket, han gillade vad de gjorde för honom, och han gillade dem bara för att de var flygplan”, sa Gillcrist. ”Han var mycket, mycket kunnig. Han visste hur man beräknar sann flyghastighet och annan flygdynamik. Han tyckte om allt det där, och han var mycket snabb matematiskt. Han tyckte typ av alla navigeringsfrågor och hur kommer du härifrån till där och varför ser det ut så här. Han var bara alltid mycket intresserad av allt som hade med flygplanet att göra. ”
Sands flygplansflotta omfattar tre Gulfstream IV SP, sex Gulfstream G550-jetplan, fem Boeing BBJ: er – stenografi för Boeing Business Jets, en variant av Boeing 737-700 – ytterligare två 737, en Boeing 767ER, en Boeing 747SP och Airbus. 737-talet är för stora sällskap med höga valsar och deras vänner och familjer, Gulfstream-affärsstrålarna är för mindre grupper och 767 och 747 är för långa sträckor över Stilla havet eller Atlanten.
”Alla dessa flygplan är på ett eller annat sätt VIP”, sa Gillcrist. ”Det finns inget interiör av flygbolagstyp i något av dessa. Vissa är mycket snabbare än andra, men de är alla ganska prickiga.
”Många människor sa:” Vad? om att gå ut och köpa stora flygplan, men han hade helt rätt, ”precis som han hade rätt i så många andra affärsbeslut som stred mot konventionell visdom.
Flygplanet är baserat i Las Vegas och Singapores Changi Airport. Företaget äger också Citadel Completions LLC i Lake Charles, Louisiana, ett företag som ägnar sig åt att skapa avancerade interiörer på jetstrålar och göra allmänt underhållsarbete på flygplan.
Du kan ibland se Sands-planen nära privata hangarer på västra sidan av McCarran International Airport.
Slutlig flygning
Adelsons 767 var i nyheterna i april när företaget flög 2 miljoner kirurgiska masker och annan personlig skyddsutrustning i kampen mot spridningen av COVID-19 från Guangzhou, Kina, till Las Vegas och Albany, New York.
Sands 747 är en av två av 747SP (Special Performance) jumbojet som företaget ägde. Det är en kortare version av den traditionella 747, och det finns bara sex av dem idag.
Den 27 augusti, när orkanen Laura förstörde sjön Charles, gick stormens öga över Citadel Completions-hangaren där en av 747-talet parkerades för underhåll. Tornador som skapats av orkanen slet in i den orkansäkra hangaren och snurrade en parkerad 737 runt. Dess vinge skivad genom framsidan av jumbo. Gillcrist sa att planet var ”skadat bortom ekonomisk reparation” och var förlorat.
Vid vårt möte sa jag till Adelson att jag inte visste att han hade köpt en Airbus, ett mycket effektivt flygplan som kunde ta flyg över Stillahavsområdet från Las Vegas till Macao eller Singapore utan stopp.
Gillcrist förklarade att Airbus främst används av Adelsons familj och är utrustad med bekvämligheterna i hemmet, inklusive sovkvarter, ett matbord och bekväma vardagsrum.
Idag fortsätter familjen och många vänner att sörja över förlusten av Adelson, som hedrades i en privat tjänst vid sin sista viloplats i Jerusalem på fredag.
Att komma dit var Adelsons sista flygning på Airbus.
Review-Journal ägs av familjen till Sheldon Adelson.